Publikacje nauczycieli
w poprzednim roku kalendarzowym
jeszcze wcześniej
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Metoda Ruchu Rozwijającego - główne założenia
Weronika Sherborne – bazując w dużej mierze na założeniach Rudolfa von Labana – opracowała własną metodę wspomagającą prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka. Metoda ruchu rozwijającego polega na wykorzystywaniu ruchu jako narzędzia, które wpływa na rozwój dziecka i jest w stanie korygować już istniejące zaburzenia rozwojowe czy zaburzenia neurologiczne u dzieci.
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne jest jedną z metod wspomagających terapię dzieci z zaburzeniami rozwoju. W trakcie regularnych spotkań w małych grupach dzieci ćwiczą w parze z terapeutą lub rodzicem. Wykonują ćwiczenia ruchowe kształtujące świadomość przestrzeni, własnego ciała oraz komunikację i umiejętność wchodzenia w relacje.
Metoda wywodzi się z dziecięcego baraszkowania, które jest swoistą zabawą dziecka z dorosłym we wczesnym dzieciństwie, a więc jest naturalna i prosta. Poprzez baraszkowanie rozumiane są wszystkie zabawy w bliskim kontakcie np.: podrzucanie, gilgotanie, siłowanie się.
Dzięki Metodzie Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne dziecko poznaje swoje ciało, uczy się koordynacji ruchów oraz orientacji w przestrzeni. Podczas ćwiczeń z drugim człowiekiem rozwija umiejętność nawiązywania kontaktu, współpracy oraz dzielenia radości z innymi (umiejętności społeczne). Ponadto dziecko nabiera zaufania do siebie i do opiekuna, buduje poczucie własnej wartości (jestem ważny/ważna) oraz poczucie sprawstwa (umiem to zrobić). Poczucie bezpieczeństwa w kontakcie z partnerem zabawy wyzwala twórczą energię.
Przykładowe ćwiczenia
Ćwiczenia kształtujące świadomość osoby
Powitanie stopami: grupa siedzi w kręgu trzymając się za ręce, wszyscy wyciągają nogi przed siebie i witają się dotykając palcami stóp.
Iskierka: grupa siedzi w kręgu trzymając się za ręce, prowadzący ściska dłoń siedzącego obok niego dziecka, ono podaje uścisk dłoni sąsiadowi i w ten sposób iskierka przechodzi przez cały krąg.
Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała
Koncert na plecach: dorosły klęczy obok leżącego na brzuchu dziecka. Dorośli grają palcami na plecach dzieci, najpierw delikatnie opuszkami palców, a następnie kantami dłoni i całymi dłońmi. Zmieniają siłę i rytm uderzeń.
Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni
Przeciąganie: dorośli i dzieci leżą „w rozsypce” na podłodze. Przeciągają się (jak po przebudzeniu) i każdy próbuje zagarnąć jak najwięcej przestrzeni dla siebie.
>> więcej ...
Adaptacja dziecka w przedszkolu- kilka porad dla rodziców
Pierwsze dni w przedszkolu to okres bardzo trudny zarówno dla dziecka, jak i jego rodziców. Oto kilka praktycznych wskazówek, które ułatwią dziecku ( i rodzicom ) adaptację w naszym przedszkolu.
>> więcej ...
JAK ROZWIJAĆ ODPORNOŚĆ PSYCHICZNĄ DZIECKA
GŁOŚNE CZYTANIE DZIECIOM

W dobie ciągłego rozwoju masmediów (telewizja, prasa, Internet) książka wydaje się czymś bardzo nieatrakcyjnym. Trzeba się trochę natrudzić aby po nią sięgnąć (biblioteki, księgarnie), zajmuje czas (trzeba trochę poszukać, by znaleźć potrzebne informacje), jest nieciekawa wizualnie (więcej ma tekstu niż obrazków-zazwyczaj). Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że głośne czytanie jest proste i dzieci je uwielbiają! Nie potrzeba specjalnych nakładów finansowych, by czytać dzieciom. Bliski kontakt rodzica z dzieckiem w czasie spędzenia tych paru minut przy czytaniu jest bezcenny. Dziecko czuje się kochane, bezpieczne, pożytecznie spędza czas z mamą, tatą i co najważniejsze – czuje się ważne. Trzymane jest w ramionach, siedzi na kolanach, czy na dywanie z rodzicem, który całą swoją uwagę skupia właśnie na nim. Wysila się , stymuluje odpowiednio glos, robi dziwne miny, by było zadowolone. To też jest bardzo ważny element bliskiego kontaktu z dzieckiem.
Korzyści płynące z głośnego czytania dzieciom książkę są wielkie. Trzeba zaznaczyć, że zalety przemawiające za głośnym czytaniem są dużo bardziej znaczące i procentują na wiele lat niż oglądnie telewizji czy granie na komputerze, z czego nie zawsze zdajemy sobie sprawę.
>> więcej ...
Dzieci w wirtualnej sieci
Zapraszamy do zapoznania się z broszurę informacyjną.
>> więcej ...
CO ROBIĆ Z DZIECKIEM W DOMU
JAK UCZYĆ O WARTOŚCIACH W DOMU I W PRZEDSZKOLU
,,Dziecko w świecie wartości’’- to jedno z zadań głównych w Planie Rocznym naszej placówki na rok szkolny 2020- 2021.
>> więcej ...